Roadtrip IJsland, 16 dagen door het land van ijs en vuur.

maandag 16 april 2018 om 16:58 uur
Vorig jaar besloten we om van onze lang gekoesterde droom waarheid te gaan maken. De roadtrip langs de ringroad van IJsland moest er toch maar eens van komen. Ik had immers mijn rijbewijs alweer een poosje op zak en afgestudeerd waren we ook al weer even, geen excuses meer dus!

In september 2017 is het er van gekomen, de langverwachte trip langs de ringweg van IJsland. Ongeveer 12,5 jaar hebben we er op gewacht, maar dat was het meer dan waard. Ik zal jullie verder niet lastig vallen met hoe erg verliefd ik ben geworden op dit (ei)land, maar man, wat was het onwijs gaaf!

We zijn gestart in Keflavik (logisch, want daar land je met het vliegtuig), vanuit daar verder gereden naar Reykjavik waar we onze eerste middag en nacht hebben doorgebracht. De volgende dag zijn we gelijk richting het Noorden gereden, we hebben de ringweg dus met de klok mee gereden. Ik ga in deze blog verder niet mijn best doen om hier alle namen van alle watervallen en andere dingen die we hebben gezien uit te typen, want die namen zijn niet uit te spreken. Mocht je benieuwd zijn wat we hebben gezien, check dan ff de foto’s en de namen daarvan.

De tweede nacht hebben we geslapen in Blönduós. De derde dag zijn we via Akureyri verder gereden naar ons volgende verblijf tussen Húsavik en Myvatn in. Daar zijn we een paar nachtjes blijven slapen omdat er in de buurt genoeg te zien was, namelijk de Diamond Circle.

Hún sagði já!

Ongeveer een jaar voor aanvang van de reis bedacht ik dat ik een ring in een doosje mee wou nemen, omdat ik Josine ergens tijdens de reis ten huwelijk ging vragen. Dat heb ik uiteindelijk op één van de punten van de Diamond Circle gedaan (uiteraard met diamanten in de ring). Het was letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Op de top van de Hverfjall ben ik op mijn knie gegaan en heb ik haar gevraagd. Helemaal alleen met zijn tweeën op de top van de vulkaan, met een schitterend uitzicht, dat vergeten we nooit meer!

Geen walvissen, wel andere diamantjes.

Helaas hebben we in Húsavik geen tijd gezien om een walvistour te maken, gelukkig werd dat op de allerlaatste dag toch nog weer goed gemaakt toen we een groepje zagen zwemmen vanaf de kust. Na de diamond circle zijn we verder gereden en hebben we geslapen in de buurt van Egilsstaðir. Echt, je kijkt je ogen uit als je in de auto zit, het ene moment rijd je door enorme vlaktes, dan weer tussen de bergen, dan zie je ineens weer een waterval ontspringen uit de bergen en weer een eindje verderop spuit het water uit de grond. De eerste dagen heb ik echt enorm m’n best moeten doen om mijn ogen op de weg te houden.

We rijden in een sprookje!

Goed, na een nachtje Egilsstaðir zijn we door gereden en hebben we geslapen in Höfn. Onderweg hebben we een stukje van de ringweg afgesneden, want we hebben op aanraden van ons navigatiesysteem per ongeluk de Öxi pass gereden. Per ongeluk dus, maar wat een schitterend ongelukje. Overal langs de (gravel) weg waren kleine beekjes en watervalletjes, het was er enorm groen en terwijl we langzaam naar beneden afdaalden opende de wolken zich en kwam er echt een heerlijk zonnetje tevoorschijn. Meerdere keren zijn we hier gestopt en aan het einde van de weg hebben wij deze maar omgedoopt naar ons Eftelingweggetje, het leek wel een sprookje!
Aan het einde van de dag (net voor Höfn) werden we nog even getrakteerd op de eerste gletsjer, we zagen hem liggen, dachten dat we er vlakbij waren (niet wetende hoe groot zo’n gletsjer is) en nog maar even om te rijden. Ruim een half uur later waren we er, maar blij dat we dat nog even mee hebben gepakt!

Hoffellsjökull

Van rijden in een sprookje naar rijden op de maan.

Vanaf Höfn zijn we uiteraard via het ijsbergenmeer verder gereden naar een hostel in de buurt van Kirkjubæjarklaustur (sorry, die plaatsnaam heb ik ook niet bedacht). Vanuit daar hebben we over twee dagen de omgeving een beetje verkend en hebben we o.a. de Svartifoss, Fjaðrárgljúfur, Skogafoss, Seljalandsfoss, Dyrhólaey en Reynisfjara Beach kunnen bekijken. Daarna moesten we weer verder naar een vakantiehuisje net boven Selfoss waar we de gehele Golden Circle in 4 dagen hebben kunnen ontdekken. We hadden zelfs op zondag nog even tijd om naar de rommelmarkt in Reykjavik te rijden waar ik mijn volgende vinkje heb kunnen zetten; het eten van kæstur hákarl. Geloof het of niet, Gordon Ramsay kreeg het niet door zijn strot, ik wel! Op de volgende dag hebben we de Rettir gezien en zijn we we zijn we zelfs nog naar Landmannalaugar gereden, een camping in de highlands van IJsland. Maar deze plek staat meer bekend om zijn gekleurde bergen. De weg er naar toe was echt prachtig, alsof je over maanweggetjes aan het rijden was, tussen de met mos begroeide bergen door. Over kneiterstrakke zwarte lavaweggetjes reden we richting die camping. Onwijs vet!

Na vier dagen zij we vanaf het vakantiehuisje verder gereden richting Grindavik, waar we onze één-na-laatste nacht hebben geslapen. Onderweg uiteraard nog weer van alles gezien en in Grindavik hebben we even wat IJslandse cultuur opgesnoven in het Saltfish Museum.

It’s almost a wrap!

De laatste dag zijn we langs de gehele kust van het Reykjanes schiereiland richting onze laatste overnachting gereden waar we dus halverwege de dag alsnog een schooltje walvissen hebben kunnen spotten. Na een kort nachtje moesten we er weer vroeg uit want ons vliegtuig vertrok rond 7 uur in de ochtend weer richting Schiphol. En toen stonden we ineens weer in Nederland, een klein beetje gedesillusioneerd en in mijn geval met instant-heimwee naar IJsland. Gelukkig zijn er nog plekken die we niet hebben gezien, dus we kunnen alvast weer nadenken over onze volgende trip naar IJsland. Want ja, die gaat er zeker komen!

Toch nog een walvis!

• Gunnuhver
  • 170919-IJsland-5897
  • Toch nog een walvis!

6 Reacties op “Roadtrip IJsland, 16 dagen door het land van ijs en vuur.

1. Prachtig verhaal, en niet te vergeten prachtige foto’s, van dit wel heel bijzondere (ei)land voor jullie.
    Alleen maar mooi!!!!!!!!!!!!!!

2. Goed verhaal en prachtige pix!

In augustus tref ik mijn trouwe motorfiets in de haven van Reykjavik om jouw voorbeeld op 2 noppenbandjes te volgen. Ben al zover dat ik veel van de plaatjes al herken. Kan niet wachten!

Greetz!

1. Super! Gaaf man! Neem aan dat jullie ook nogal behoorlijk wat offroad weggetjes op de planning hebben staan door de highlands enz toch?

Ow ja, mocht je er vooraf nog eens over willen babbelen, laat ‘t maar weten hoor!