Gamma Racing Day 2013, de hoogte- en dieptepunten

maandag 5 augustus 2013 om 22:45 uur

Gisteren was weer de Gamma Racing Day en hierbij even heel kort de hoogte- en de dieptepunten.
Zoals altijd begon de dag weer met motorraces, daarna karts en single-seaters en werd het weer afgesloten met de GT auto’s. Dit jaar zowel nieuwe als oude! We hadden weer een mooi plekje gevonden op de strubben-tribune. Gelukkig waren we redelijk op tijd, want ik heb nog nooit zo’n drukke editie gezien; 78.000 bezoekers! Maar 12.000 minder dan bij de TT.

Maar eerst dus de motorraces, twee nationale kampioenschappen werden er gehouden. Eerst de Dutch Supersport, daarna de Superbikes. Alletwee dus gewoon nationale kampioenschappen, dus twee keer het Nederlandse volkslied. Al hebben we die op één keer na geloof ik de hele dag alleen maar gehoord. Alle twee leuke races, maar niet super spannend.

Daarna was het de beurt aan de kartjes, nou ja op zich zijn het gewoon karts want ze gaan behoorlijk snel! En dat met je kont zo dicht op het asfalt… Het ziet er altijd best spectaculair uit. Door de vleugeltjes hebben ze lekker veel downforce, dus ze slingeren zo nu en dan over het circuit om in te gaan halen. Leuke race!

En toen kwam toch wel het absolute dieptepunt. Tijdens het FIM World Sidecar kampioenschap. De race had ik superveel zin in, want ik vind het altijd mooi om de zijspannen te zien racen! Maar in de tweede ronde ging het al goed mis… één van de rijders kwam niet helemaal lekker de eerste bocht in, kwam net na de bocht iets naast de baan en verloor de controle over het stuur. Hierdoor sloeg de zijspan om, viel de bakkenist eruit en kwam op de baan te liggen. Hij kreeg nog niet eens de tijd om op te staan, want toen kwam de volgende motor er al aan. Die klapte vol met zijn zijspan op de bakkenist waarna hij een aantal keer tuimelde en heel stil op de baan kwam te liggen.   Alles gebeurde recht voor onze ogen op zo’n 30 meter afstand denk ik en binnen een aantal seconden. In principe weet je dan al best wel genoeg. Hij werd afgevoerd terwijl de medische staff hem nog probeerde te reanimeren… Later die dag werd mijn vermoeden bevestigd en hoorden we dat de bakkenist daar was overleden. Onwijs raar om mee te maken, je kent die man niet maar om iemand tijdens zijn sport aangereden zien worden en niet meer op te zien staan… hopelijk maak ik dat geen tweede keer mee. Verschrikkelijk!

Daarna lag de dag even een poosje stil. Later is door de rijders van de zijspannen en het personeel van het TT circuit besloten om de rest van de dag door te laten gaan, maar iets meer ingetogen. Geen feest met bloemen en champagne meer op het podium, maar wel de demo’s en de races.

De eerste demo was fraai! Niemand minder dan David Coulthard deed een aantal rondes met een Red Bull RB7 over het circuit. Een oudere auto dus (twee jaar oud) maar dat is vaker met demo’s. Na deze demo kwam er een stuntvliegtuigje aan vliegen die tot verbazing van iedereen zijn vliegtuig parkeerde op de baan, naar de start en finish reed, daar even een kort verhaaltje deed en toen nog even bleef staan. Daarna steeg hij gewoon weer op  vanaf het zelfde stukje waar hij ook geland was. Onwijs!

Verder in de middag nog een mooi programma met de Formule Renault 2.0 (een Europees kampioenschap single seaters met twee liter renault-motoren). Het eerste deel van de Dutch Supercar (GT en SS1 series), dan nog een demo met twee AutoGP (voormalig A1GP) auto’s van het Nederlandse team “MP Motorsports”. Helaas maar één auto, de andere ging kapot bij het startenvan de auto. Maar Daniel de Jong zorgde voor genoeg rook, dus hij heeft het nodige rubber opgerookt!

Na deze demo was het nog de beurt aan de Formule Renault 1.6 (zelfde als eerder de dag maar dan met 1.6 liter motoren). Het Nationaal kampioenschap HTGT. waar het precies voor staat weet ik niet, maar het was in ieder geval een mooie race met oude GT auto’s, dus waarschijnlijk iets van Historic Car GT series oid. Mooi hoe ze die oude auto’s nog op weten te lappen om er nog behoorlijk hard mee te gaan! Na deze race waren de overige series uit de Supercar Challenge (SS2, SP1 en SP2). Een mooi veld met allemaal dikke GT wagens: Ferrari’s, Mclarens, Corvettes en zelfs nog een hele fraaie Volvo. Ook dat was een fraaie race!

Al met al een vol programma op een dag met veel hoogtepunten en helaas één heel erg dieptepunt. Natuurlijk hieronder nog een aantal foto’s!

  • GammaRacingDay2013-0008
  • GammaRacingDay2013-0012
  • GammaRacingDay2013-0016
  • GammaRacingDay2013-0020
  • GammaRacingDay2013-0042
  • GammaRacingDay2013-0044
  • GammaRacingDay2013-0048
  • GammaRacingDay2013-0059
  • GammaRacingDay2013-0063
  • GammaRacingDay2013-0069
  • GammaRacingDay2013-0072
  • GammaRacingDay2013-0079
  • GammaRacingDay2013-0087
  • GammaRacingDay2013-0092
  • GammaRacingDay2013-0097
  • GammaRacingDay2013-0114
  • GammaRacingDay2013-0133
  • GammaRacingDay2013-0145
  • GammaRacingDay2013-0148
  • GammaRacingDay2013-0154
  • GammaRacingDay2013-0189
  • GammaRacingDay2013-0193
  • GammaRacingDay2013-0200
  • GammaRacingDay2013-0204
  • GammaRacingDay2013-0217
  • GammaRacingDay2013-0219
  • GammaRacingDay2013-0223
  • GammaRacingDay2013-0224
  • GammaRacingDay2013-0230
  • GammaRacingDay2013-0245
  • GammaRacingDay2013-0250
  • GammaRacingDay2013-0261
  • GammaRacingDay2013-0264
  • GammaRacingDay2013-0273
  • GammaRacingDay2013-0229

Geef een reactie