nationale nederlanden

maandag 10 mei 2010 om 22:00 uur

Vorige week fietste ik door de stad en zag ik een advertentie hangen van Nationale Nederlanden. Wat me gelijk op viel is dat ze iets met de ‘N’ hadden gedaan en dan het lettertype van het logo ook gewijzigd werd. In het beeldmerk is meer diepte gebracht, iets wat je tegenwoordig wel bij meer logo’s gaat zien. Op één of andere manier moest ik direct een beetje denken aan de logowijziging van KPN. Waar ook diepte en een beetje ‘liquid’ is was gebracht. ook daar is het lettertype iets specialer geworden. Niet meer die standaard lettertypes. Ook Nationale Nederlanden heeft voor een fris lettertype gekozen, een lettertype dat je niet overal ziet. Ik vind het altijd wel mooi om te zien. Natuurlijk is de Helvetica een mooi lettertype, maar als we daar allemaal altijd maar aan vast blijven houden komen er nooit nieuwe goede lettertypes, vind ik. Voor mensen die niet weten wat de Helvetica voor lettertype is, een hele belangrijke. De Helvetica heeft zelfs een eigen film over de totstandkoming er van en het belang van de Helvetica in de grafische industrie.

Maar terug naar het nieuwe Nationale Nederlanden (of nationale nederlanden) logo:

“We gaan terug van hoofdletters naar kleine letters. Zo willen we ook ons beleid benadrukken: we zijn open, staan open en weten dat bescheidenheid ons past”

aldus topman Lard Friese. Ik vind dat ze dat toch netjes doen. Door het nieuwe logo en dus ook de onderkast letters krijgt het logo ineens wel een heel andere, minder stijve, uitstraling. Toch leuk dat je dat met zo’n klein effect al kan bereiken.

“De N wordt vanaf nu als het ware opgebouwd uit een veelvoud van verschillend geschreven letters N, zoals iedere klant die anders zou schrijven.”

Die had ik niet gelijk gezien, ik dacht gelijk aan een nieuwe stroming in het ontwerpen van een logo waardoor het logo meer 3d lijkt te zijn. Maar dit symboliseert dus de verschillende geschreven letters van verschillende mensen. Hiervoor moet je denk ik de animatie van het logo op nationale nederlanden even zien. Dan wordt het al een stuk duidelijker.

Al met al vind ik het behoorlijk geslaagd en als ik het verhaal erbij lees vind ik het knap dat ze het op zo’n manier over weten te brengen. Daarnaast hebben ze het (volgens mij) niet eens heel erg zweverig beschreven, wat ook niet altijd even makkelijk is! Maar misschien ben ik ook gewoon zo positief omdat ik het gewoon een mooi logo vind.

Trouwens, leuk moment ook, aangezien de voetbaltijd er weer aan komt.

2 gedachten over “nationale nederlanden

  1. Ik ben bezig met een opstel over het gebruik van ons eigen logo. Het is eigenlijk een briefing naar de ontwerper. Daarbij wil ik uitdrukking geven aan mijn ervaringen tot op heden met ons logo. Eén van de aspecten die daarbij naar voren komt is het gebruik van beginkapitaal in het woordmerk. Je blog vond ik daarom treffend, want wellicht zou ik willen gaan voor een beginkapitaal, maar de opmerkingen van de topman, over het gebruik van de onderkast en de hang naar “open en bescheidenheid” in het kader van de fin. crisis is wel grappig, vooral als je ziet dat op de website men uitsluitend NN gebruikt en Nationale-Nederlanden in alle teksten http://www.nn.nl/Over-NN-1/Over-NN.htm
    Hetzelfde lastige pakket heeft Randstad of randstad. Op de website van randstad zie je dat men wisselt met onderkast (referentie naar het woordmerk) en kapitaal. http://www.randstad.nl/content/home/over-randstad/ons-bedrijf/index.xml?WT.ac=home_menu-over_bedrijf
    Nou ja tot zover. Ik hoop dat wij daarom een zinvolle keuze weten te maken. Gr. HB

    1. Hi Hwie-Bing, leuk dat je even reageert!

      Ik moet heel eerlijk zeggen dat het me op de site van nationale nederlanden helemaal niet op was gevallen dat ze het daar weer wel met hoofdletters schreven. Jammer op zich dat ze daar niet consequent in zijn. Eigenlijk vind ik het in onderkast fraaier, maar ik kan me ergens ook wel voorstellen dat wanneer je nationale nederlanden in tekst schrijft dat je het wel met kapitalen gaat schrijven om het iets meer uit de tekst te laten springen.

      Ik werk zelf bij NowOnline (http://www.nowonline.nl), daar doen we eigenlijk hetzelfde. In het logo is alles in onderkast, in de tekst schrijven we Now en Online met hoofdletters. Ook om de twee woorden los van elkaar op te laten vallen. Genoeg om over na te denken dus denk ik… maar dat is dan wel vooral in merknamen die ook uit twee woorden (kunnen) bestaan.

      Ik ben benieuwd naar jullie redesign!

      Groet,
      Michel

Geef een reactie